אדוני הנשיא, הדרך לשלום עוברת בחיזוק ישראל

אם ביידן אכן שואף לשלום אזורי, עליו להפסיק לחתור תחת האינטרסים המדיניים והביטחוניים של שותפתו הקרובה

מדיניות לא עקבית. הנשיא ביידן | הבית הלבן

במהלך ביקורו של ג'ו ביידן בישראל השבוע, הוא יוביל פסגה וירטואלית עם ראש הממשלה לפיד, ראש ממשלת הודו מודי ונשיא האמירויות מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, ובה ידונו על השתלבות ישראל בעולם הערבי. אך הניסיון של ממשל ביידן לשכפל את מאמצי בניית הקואליציה המזרח-תיכונית מימי טראמפ צפוי להיכשל, משום שמדיניות החוץ של ביידן לוקה בכל הקשור לעקביות.

מבחינה היסטורית, הברית הישראלית-אמריקנית הייתה הבסיס החזק ביותר להשפעה אמריקנית באזור. ארה"ב הייתה המדינה הראשונה להכיר בעצמאות ישראל ב-1948, ומאז סיפקה לה סיוע ביטחוני וכלכלי במיליארדי דולרים, לצד עבודה משותפת על מספר הסכמי שלום. אבל בשנתיים האחרונות, האסטרטגיה של ממשל ביידן בכל הקשור לישראל הפכה להיות מבולבלת, ומטילה צל על עתיד היחסים החשובים האלה.

במהלך כהונתו של ביידן עד כה, הממשל נקט בצעדים משמעותיים שחתרו תחת האינטרסים הביטחוניים של ישראל. בחודש מאי, הבית הלבן ביקר בחריפות את המשך הבניה בישובים ישראלים ביהודה ושומרון. לאחרונה, מחלקת המדינה אישרה כי 'המשרד לעניינים פלסטיניים' יעבור מתל-אביב לירושלים; גורמים אמריקנים הוסיפו כי הממשל מתכנן לפתוח מחדש גם את הקונסוליה עבור הפלסטינים במזרח ירושלים.

אחד מעוזריו של השגריר לשעבר דיוויד פרידמן ציין כי מטרת החלטה זו היא "לשחוק את הריבונות של ישראל בעיר הבירה שלה ולתמוך בחלוקתה". ואכן נראה כי צעד כזה יחזק את הדרישות הפלסטיניות בירושלים ויחליש את הברית בין ארה"ב לישראל. בנוסף, ממשל ביידן מנסה כל העת לחדש את הסכם הגרעין עם איראן, מדיניות המתסכלת מאוד את ישראל ומדינות ערב. בכירים בישראל ובעולם הערבי הביעו על כך ביקורת רבה בטענה שמדיניות זו מחזקת את משטר האייתוללות. בישראל טוענים כי חזרה להסכם הגרעין תגביר את היכולת האיראנית לתמוך בארגוני טרור כמו חיזבאללה, ובכך תאיים על ביטחון ישראל.

הניגוד מבהיל: קודמו של ביידן דונלד טראמפ תמך בנחרצות בישראל בשלל חזיתות. הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את השגרירות האמריקנית, הכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן, וקיצץ בסיוע האמריקני לארגונים פלסטינים אלימים ומושחתים. בנוסף, ממשל טראמפ סייע להשיג את הסכמי אברהם חסרי התקדים, שהביאו נורמליזציה ביחסים בין ישראל לבין מספר מדינות ערביות שהיו עד אז עוינות. ממשל טראמפ תמך במהלך הישראלי ליצירת קואליציה אזורית במטרה להיאבק באיום העיקרי במזרח התיכון – איראן. למרות כל ההצלחות האלה ובמיוחד ההצלחה ביצירת שותפות בין ישראל למדינות ערב, ממשל ביידן סרב להמשיך באותה נוסחה.

אמנם ממשל ביידן מנסה לתמוך באותה קואליציה עם יוזמות כמו הפסגה הווירטואלית ושימור היחסים בין ישראל למדינות ערב, אך כל אלה יהיו חסרי משמעות כל עוד בידו השנייה הוא ממשיך לבקר את ישראל בסוגיות כמו בנייה בהתיישבות וממשיך לחתור להסכם גרעין עם איראן. ממשל טראמפ זכה להצלחה במזרח התיכון משום שבחר לתמוך באינטרסים של אחד הצדדים על פני האינטרסים של צד אחר. מנגד, ממשל ביידן מנסה לפייס את כל הצדדים.

ישראל עדיין מאמינה מאוד בשותפות עם אמריקה. איתי מילנר, דובר מטעם הקונסוליה הישראלית בניו-יורק, הסביר בשיחה עם 'נשיונל רוויו' על חלקה של ארה"ב בהצלחה המדינית והכלכלית של ישראל. "הברית שלנו עם ארה"ב היא הנכס האסטרטגי החשוב ביותר", אמר.

לדבריו, הדרך קדימה בכל הנוגע ליחסים בין המדינות תלויה בתקשורת כנה ובהסכמה יחסית לגבי יוזמות המדיניות של ארה"ב במזרח התיכון. כדי להשיג שלום אמיתי במזרח התיכון, ממשל ביידן וממשלים עתידיים צריכים לשאוף להמשיך ולבנות קואליציה חזקה עם ישראל ועם שכנותיה הערביות.


גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ארה"ב מדינה מסוכנת, חתרנית, יוצרת אסונות בטחוניים בכל העולם, המתחזה למדינה דמוקרטית והיא ממש לא הגיב:

    כל הסיפורים על קידום שלום בעולם וקידות דמוקרטיה בעולם אינם אלא שקרים עלובים שמאחוריהן מתחבאת מדיניות מפחידה ומסוכנת של חתרנות.

    רק בגלל ארה"ב אנחנו לא שמים את הערבים בארץ ישראל כולה במקומם הראוי. רק בגללם.

    וכל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גם היא בגלל האמריקנים היהירים וחסרי המעצורים. נלחמים להרס רוסיה עד האוקראיני האחרון.

    וחבורת החמורים בישראל המתיימרת להיות הנהגה ממש מפחידה ומחסלת את המדינה יחד עם בג"צ מסוכן ופרקליטות עבריינית.

    ישראל מדינה אומללה. עם ישראל עם אומלל הנשלט על ידי כוחות אופל חיצוניים כמו הקרן להשמדה וכוחות אופל פנימיים המבצעים את ההשמדה צעד צעד.

    באמת חסרות מדינות לערבים בעולם וחייבים להעביר להם את המדינה היהודית לשעבר.

    1. תגובה רגשית, ואף רגשנית משהו. ממליץ לנשום עמוק ולחשוב שוב.
      ארה"ב אמנם לא טלית שכולה תכלת, אבל מכאן ועד ייחוס לה תווית של "מסוכנת" רבה הדרך. בוודאי כל עוד קיימות מדינות כמו רוסיה, סין, קוריאה הצפונית. ואם נשים את אלה ואלה באותה קטגוריה – נפלנו למלכודת של פוסט מודרנה שבה אין אמת. אין לבלבל בין כוונות טובות הנופלות למלכודת של בלבול, חוסר הבנה או בעלי אינטרסים, לבין רשע אינהרנטי. ברוסיה יש רשע אינהרנטי המבוסס על הרצון לשלוט. הוא הדבר לגבי סין. שתיהן גם לא מסתירות זאת. זו מעולם לא היתה מטרתה של ארה"ב, בהצהרה או בפעולה.
      ישראל אינה מדינה אומללה, ועם ישראל אינו עם אומלל, ובטח לא נשלט על ידי כוחות אופל. קשה להתייחס ברצינות כשהקונספירציות מתחילות לצוץ. אמנם, יש להלחם עד חורמה נגד חתרנים, בוגדים וכל מיני עוסקים במלאכה המנסים להזיק לנו מבפנים, כמו למשל הקרן. ויש דרכים שונות לעשות זאת. אבל לשקוע בייאוש מחד, או בפעולות קיצוניות מאידך – מוביל בד"כ רק לתבוסה.
      אל תבלבל בין מתעלל (אירן והעולם הערבי למשל) לבין מי שעומד מולו (ישראל וארה"ב למשל). נסה להזכר מהו המצפן המוסרי שלך, וגם שאף אחד לא חף מטעויות.

    2. לאוריאל: לעשות רע תוך התחזות למיטיב או לעשות רע כי אתה כוח רשע זה בדיוק אותו דבר, ולהיפך. ארה"ב יותר הגיב:

      מסוכנת מכוחות רשע גלויים כמו סין, אירן ורוסיה.

      צביעות והטעיה מסוכנות בגלל שהן מפילות בפח את העומד מולן.

      מדינת ישראל היא מדינה אבודה שארה"ב והשמאל בה ובישראל מחסלים צעד צעד באמצעות מערכת משפט כבושה ואלימה שגם היא רק מבטלת ומוחסלת את קיומה היהודי עד כדי כך שבסוף תהפוך למדינה ערבית מוסלמית ומדינה צלבנית חדשה.

      פתיחת גבולותינו למסות של גויים נוצרים ומוסלמים, מובילה בהכרח להכחדת זכותנו למדינה יהודית. כבר עכשיו היהודים אינם יותר מ- 70% מהאוכלוסיה וזה הולך ופוחת בגלל בג"צ אלים שממציא חוקים.

      תמיכת בג"צ ושופטיו ההזויים שלדעתם , בצירוף כל גדודי הבוגדים והמוסרים הפועלים באין מפריע נגד המדינה והעם היהודי יצרו מצב בו ישראל היא מדינה אנטישמית שונאת יהודים ויהדות.

      לא נשאר דבר ממה שהוקם פה לפני 7 עשורים. כלום. וכולנו נברח מפה במוקדם או מאוחר.

      הפרוייקט היהודי ציוני נכשל בשל בוגדים ובשל מעשי ארה"ב ומדינות אירופה שכל תאוותם לחסל אותנו מבפנים צעד צעד.

      ארה"ב היא מדינה מסוכנת בגלל העמדות הפנים שהיא מציגה לעולם – כאילו היא משכינת שלום גדולה. ארה"ב מדינה מושחתת שכל מעשיה הם על מנת להגביר את כוחה וממונה.

      מדינה מושחתת שחיסלה בעזרת החמור גנץ והעוילם גוילם לפיד העבד הנרצע שלה את הסייבר ההתקפי של מדינת ישראל שהניק לישראל מעמד חזק וחשוב בעולם כולו (וזה כאב לה) וקונה את כל המוכשרים שנותרו ללא עבודה באמצעות משכורות עתק כדי שיעבדו עבורה וכדי להחליש אותנו והכל במסווה של "זכויות אדם" עלאק. גועל של מדינה.

      ארה"ב זו מדינת אויב מסוכנת. השמאל זה אויב מסוכן. המימון הזר זה אויב מסוכן. מערכת משפט מושחתת זה אויב מסוכן. איפה ואיפה במשפט זה אויב מסוכן. ואין מושיע!

      זה ייגמר בהשמדה עצמית תוך כריית הקבר לעצמנו במו ידינו.

      עם של טיפשים, לקקנים, מתרפסים, רודפי כבוד, רודפי ממון, שקרנים, חסרי בושה, חסרי גבולות וחסרי אהבת עצמנו (ראו בנט, גנץ, לפיד, שקד, אלקין, סער, גפני וכל יתר הירקות האגואיסטים הרקובים שהרקיבו את כל הארגז).

      עם אומלל במדינה חטופה ומתחסלת מרצון.

    3. אתה צודק.
      ארה"ב היא מדינה מרושעת שמונהגת ע"י רשעים שמתחזים לאנשים טובים שרק רוצים בשלום העולם (בתנאי שהעולם נוהג לפי דרכם, או לפחות, כמו שליט צפון קוריאה, מסייע להם להשתלט על שאר העולם).

      לדוגמה: "מבחינה היסטורית, הברית הישראלית-אמריקנית הייתה הבסיס החזק ביותר להשפעה אמריקנית באזור. ארה"ב הייתה המדינה הראשונה להכיר בעצמאות ישראל ב-1948, ומאז סיפקה לה סיוע ביטחוני וכלכלי במיליארדי דולרים, לצד עבודה משותפת על מספר הסכמי שלום. אל בשנתיים האחרונות, האסטרטגיה של ממשל ביידן בכל הקשור לישראל הפכה להיות מבולבלת, ומטילה צל על עתיד היחסים החשובים האלה."
      דברים אלו שקריים. ארה"ב הכירה בהקמת מדינת ישראל רק דה-פקטו, כלומר בלית ברירה. דוקא ברה"מ היתה הראשונה להכיר במדינת ישראל דה-יורה.
      ארה"ב הטילה אמברגו על אספקת נשק למדינת ישראל, דוקא בזמן מלחמת העצמאות. סה"כ 3 שנים אחרי השואה, כשבמדינת ישראל ניצולי ושורדי השואה החלו לבנות את חייהם מחדש. מן הסתם האמריקאים קיוו שהערבים יסיימו את מה שהגרמנים התחילו.
      האמרגו הופסק כשמדינת ישראל ניצחה והפכה לעובדה קיימת. אבל זו לא היתה הסיבה אלא רק נקודת זמן. הסיבה להפסקת האמברגו היתה החשש של האמריקאים שמדינת ישראל תסתפח, מרצון או בלית ברירה, לגוש הסובייטי, אם כאות תודה על הסיוע בנשק סובייטי בזמן מלחמת העצמאות, אם בגלל שהמשטר פה היה קרוב לקומוניזם, ואם בגלל שהיה הכרח להצטרף לאחד הגושים לצורך הגנה. האמריקאים התקרבו לישראל למרות שמדינת היהודים היתה מאוסה בעיניהם.
      ולגבי סיוע בטחוני – חיל האויר הישראלי הוא מקדם המכירות מספר אחד בעולם של צעצועי מלחמה אמריקאיים, שעולים המון אבל לא ממש מועילים (אין תועלת במיג 35 אם לא משתמשים בו לתקיפה במקום שבו צריך חמקנים). ארה"ב הרויחה בזכות הטייסים שלנו הרבה יותר כסף משהעבירה לנו כסיוע. אגב, לפי הסכמי גאט"ט, אסור לאמריקאים לסבסד תוצרת מקומית, אבל האמריקאים מספקים לישראל סיוע ביטחוני עם כסף שבו אפשר להשתמש רק בתוצרת אמריקאית. אז הסיוע הבטחוני לישראל הוא הפרה אמריקאית של אמנה שארה"ב חתומה עליה.

      מאז מלחמת העולם השניה לא היתה כמעט מלחמה שבה ארה"ב לא בחשה בה, והרויחה המון. אפילו טראמפ לא חף מפשע (ב 2017, כשקים ג'ונג און איים על דרום קוריאה, טראמפ מכר לדרום קוריאה מערכת ת'אאד במליארד דולר. מה הדרום קוריאנים עשו איתה עד היום? כלום! אבל העיקר שאיש המכירות מספר אחד בעולם מכר במליארד דולר בתוך שבוע מערכת שאף אחד לא צריך, והיא לא יכולה להועיל בכלום).