הבחירה האמיתית בקלפי: ערכי החופש והדמוקרטיה או שמאל פרוגרסיבי

ממשלת שמאל בראשות גנץ ולפיד תקדם מדיניות ביטחונית וכלכלית שעלולה לפגוע בהישגים החשובים של ממשלות הימין בעשור האחרון

הבחירה בידכם. כרזות בחירות בתל-אביב | פלאש90

פוליטיקה מטבעה מצמצמת רעיונות מורכבים לבחירה של כן ולא. היא מקדמת באופן טבעי גברים ונשים תאבי כוח והופכת אותם לגיבורים. אבל יותר מכל הפוליטיקה גורמת לנו להתרגש מהנושא החם שעל סדר היום, ולעתים רחוקות עוצרת לרגע כדי לבחון את הערכים האמיתיים שבלב הדיון.

הסרטונים והמודעות שמפיצות המפלגות ונאומי הבחירות של המועמדים הם דוגמה טובה לכך. מבול של סיסמאות וספינים ללא שום תוכן או ערך ממשי, כאשר גם למצהירים וגם לשומעים ברור שמדובר בדרך כלל בהבטחות בחירות שישכחו במהרה לאחר שלשול המעטפה בקלפי. אבל ככל שמתעמקים בתעמולת הבחירות של השמאל הישראלי עולה תמונה מטרידה.

בזמן שראש הממשלה נתניהו מנהל מערכת בחירות תוך שהוא נפגש עם מנהיגים, מקדם מדיניות ומתמודד עם סוגיות ביטחוניות בוערות, מפלגת 'כחול לבן' מציעה לנו בעיקר הכפשות בלתי מבוססות במקרה הטוב, שקרים גסים במקרה הרע ודאגה גדולה מהיום שתעלה לשלטון. למעשה, הוויכוח בבחירות הנוכחיות הוא כבר מעבר למחלוקת הבסיסית בין ימין ושמאל, אלא בין ערכי האמת והחופש לבין ערבוב לא ברור של פופוליזם שמאלני מתובל באופורטוניזם ושרלטנות. הפער הזה העמיק הרבה מעבר לגישה הפוליטית – מדובר בפער של ערכים, וזה הרבה יותר מסוכן.

ראשי 'כחול לבן' שהבטיחו לנהל קמפיין "אחר" ו"ממלכתי" התדרדרו במהרה לזריקת בוץ היסטרית לכל עבר. כל עוד תוקפים את העמדות של היריב הפוליטי במסגרת דיון שפוי, ניתן להתווכח ולהעלות טיעונים בעד ונגד. כך אמור להתנהל שיח פוליטי בחברה חופשית בו כל צד מנסה לשכנע בצדקתו: ניתן למתוח ביקורת על אמירה או פעולה מסוימת של אדם, ולשפוט אותה גם באופן מוסרי.

מה שאסור לימין אסור גם לשמאל

ראש הממשלה נתניהו דוחה את השימוש במונח ״בגידה״ מכל צד שהוא בויכוח הפוליטי. לצערנו, אחרים משתמשים בו כל העת. מאז חקירת הצוללות שרה״מ נתניהו מעולם לא היה חשוד בה, מאשימים אהוד ברק, מפגיני השמאל ואחרים את ראש הממשלה נתניהו ב״בגידה״.התקשורת לא אמרה על זה מילה. כנראה שלדעתם מותר להשתמש במונח ״בוגד״ כל עוד הוא מכוון נגד ראש הממשלה נתניהו. מה שאסור לימין אסור גם לשמאל. נמאס מהסטנדרט הכפול.

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Monday, December 10, 2018

הבעיה מתחילה כאשר פונים למתקפות לא ענייניות ומשוללות יסוד על אדם או קבוצת אנשים, רק משום שהם לא מסכימים להשקפת עולמך. הכללות כמו "ימין קיצוני", "כהניסטים" או "עדר ביביסטים" כלפי חלק או מרבית מהציבור הישראלי שומטות באופן מיידי כל הגיון או יומרה לשיפוט מוסרי של אדם, לא על פי מעשיו או אמירותיו אלא על עצם השתייכותו לקבוצה.

ההנחה שיש לשפוט אדם על בסיס אישי היא אחת מאבני היסוד של הליברליזם והדמוקרטיה, תפיסה שנראית כיום רחוקה שנות אור מחלק מאנשי השמאל הישראלי. אותו מחנה נאור כביכול התגלה במערומיו בשנה האחרונה והגיע לשיאים של הסתה ופילוג. כאשר אתה מוציא את עצמך ממכלול הערכים הישראלי, כפי שחלקים בשמאל עשו בדבריהם ומעשיהם, קשה עד בלתי אפשרי לנהל דיון אמיתי.

הצד הלא הנכון

תופעה זו החריפה ביתר שאת בתקופת הבחירות, אך היא כמובן אינה חדשה. בשנים האחרונות ראינו איך גורמים רבים בשמאל הקפידו להתגייס לתמיכה בעמדה המנוגדת לאינטרס הישראלי ולערכי החירות כמעט בכל תחום. הסכם הגרעין שהיה מעניק לאיראן יכולת מיידית לפתח פצצות אטום זכה לתמיכה רחבה בשמאל הישראלי; מסתננים בלתי-חוקיים הפכו ליקירי השמאל על חשבון תושבי דרום תל-אביב הישראלים; לוחמי צה"ל עברו דמוניזציה על ידי ארגוני שמאל בעוד מחבלים זוכים להגנה בבית המשפט מטעם ארגוני שמאל אחרים, וקמפיין "שוד הגז" השקרי תקע ללא בושה מקלות בגלגלי הכלכלה.

זו כמובן רשימה חלקית אך הנקודה היא שעל כל אחד מהנושאים האלה ניתן היה להתווכח במסגרת מקובלת ולהשמיע טענות על המדיניות הרצויה שתיטיב עם אזרחי ישראל. למרות זאת, איכשהו בכל נושא כזה השמאל מצא עצמו בצד הלא נכון של ההיסטוריה ובחברה מפוקפקת מאוד. האימוץ האוטומטי של הטענה המופרכת לפיה ישראל היא תמיד הרעה בכל סיפור וכל הרשע בעולם מתרחש באשמת ממשלת הימין, הוא לא רק הפגנה של כשל מוסרי עמוק, אלא גם חיסול של כל אפשרות לוויכוח הגיוני.

הדוגמה המובהקת לחשיבה הפרוגרסיבית הזו הייתה הסערה שקמה סביב חוק הלאום, חוק סמלי שהיה אמור להפוך לחלק מהקונצנזוס, לפחות בקרב הציבור הישראלי הרואה בעצמו ציוני ואוהב הארץ. כפי שכתב אז משה איפרגן ב'מידה', אותה סערה חשפה בעיקר את העובדה שחלקים בשמאל שהתנגדו בעוז לחוק הפכו למעשה לאנטי-ציוניים. פשיטת הרגל המוסרית נמשכה גם במקרים כמו התמיכה שהעניקה מפלגת העבודה לראש עיריית חיפה בפרשת רג'א זעאתרה, ששוב הוכיחה שחבירה לכוחות קיצוניים הפכה להיות עמדה לגיטימית גם בקרב מה שנחשב בעבר לזרם המתון והמרכזי בשמאל.

אבי ניסנקורן | פלאש90

גם בתחום הכלכלי, השמאל הישראלי מציב את עצמו שוב בעמדה ערכית מנוגדת לאינטרס של רוב אזרחי ישראל. מהי הבשורה הכלכלית הגדולה אותה מביאה מפלגת 'כחול לבן'? מהו השינוי המדהים שהם מבטיחים לחולל בכיס שלנו? ובכן, קבלו את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שלאחר שנים ארוכות של חליבת הקופה וריפוד מקורבים תוך שימוש באיומי שביתות ופגיעה בעובדים החלשים, לוטש כעת עיניים למשרד האוצר.

המשמעות של תסריט כזה עשויה להיות חמורה: עוד התערבות וכפייה ממשלתית, עוד כוח לוועדים, זינוק ביוקר המחייה, פגיעה קשה בצמיחת המשק ובעוצמת המדינה והכל כמובן בשם ה"שוויון". וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על חבורת הפופוליסטים במפלגת העבודה ובמרצ, שעשויות להצטרף לממשלת השמאל של גנץ ולפיד.

התאווה לכוח ושליטה מוסדית בחיי הפרט יחד עם ניסיון בלתי פוסק להפריע לממשלה הנבחרת ולדכא את חופש הביטוי של הימין מתבטאת גם ברשת הקשרים שטיפח השמאל בין אנשי תקשורת, פוליטיקאים, משפטנים ופקידים שעמדה מאחורי תעשיית החקירות וההדלפות בה חזינו בשנים האחרונות. מגמה אנטי-דמוקרטית מטרידה זו צפויה להתחזק עוד יותר כאשר יהיה בידיהם עוד כוח.

ומה מבשלים לנו ב'כחול לבן' בתחום המדיני-ביטחוני? במקום המשך עמידה איתנה מול אויבינו וחיזוק ההרתעה וכוחה של ישראל – גנץ ולפיד מתכננים עוד נסיגות, עוד כניעה לאינטרסים זרים ועוד פנטזיות הרות אסון על "שלום" שיביאו את חמאס הישר אל לב הארץ. בסרט הרע הזה כבר היינו, לא תודה.

הבחירה בידכם

יש סיבה טובה לכך שהימין מנצח ונמצא בשלטון כבר שנים רבות. אזרחי ישראל נהנים בעשור האחרון מביטחון אישי, חירות ושגשוג כלכלי, ופשוט לא מעוניינים לשוב לימי הצנע והפנקס האדום. הכשל הערכי המתמשך של השמאל בישראל שהוביל לכישלון פוליטי מתמשך, מראה שרוב הישראלים כבר לא קונים את הסחורה הזו.

אז מה עושים בכל זאת כדי להפיל את שלטון הימין המבוסס על תנועה אידאולוגית ותיקה ושורשית, אך מבלי להציע רעיונות וערכים חדשים? מקימים מפלגות מלאכותיות שמסוות את עצמן כ"מרכז" תחת שמות יפים למרות שהן מורכבות כמעט אך ורק מאנשי שמאל, עם כמה עלי תאנה ימניים "מוסריים" שזנחו את ערכי המחנה ומוכנים להפוך עורם עבור הסיכוי לגעת בשררה.

מפלגה כזו המתבססת באופן בלעדי על אסטרטגיית "רק לא ביבי" ללא שום קו רעיוני מוצק אחר שמחבר בין חבירה, תפעל באופן טבעי ליישם מדיניות שמאל בכלכלה, בביטחון וביחסי החוץ – מדיניות שהיא ההפך הגמור ממה שהביא את ישראל למעמדה המוצלח הנוכחי. סיסמת הקמפיין המגוחכת של 'כחול לבן' לפיה "אין יותר ימין ושמאל" מעידה יותר מכל על הריק הערכי הזה: או שבאמת אין לך דעה אמיתית (ואם כך מדוע נבחר בך?), או שאתה מנסה להסתיר אותה (ומשקר לציבור).

כל אלה מובילים למסקנה שחשוב לזכור בכל פעם שמגיעות בחירות, ואמורה ללוות כל אחד מאיתנו גם היום: הדבר העיקרי העומד בראש מעייניהם של מנהיגי השמאל אינו טובת אזרחי ישראל, אלא צבירת כוח פוליטי כדי לקדם מדיניות מסוכנת תוך הטעיית הציבור. לשם השגת המטרה הזו הם לא בוחלים בשום אמצעי, או כפי שבני גנץ עצמו פלט אתמול בראיון ברדיו: "אף אחד לא יעצור אותנו – לא הציבור, לא הפוליטיקאים ולא אף אחד אחר".

לכן כאשר אתם מגיעים לקלפי, עצרו לרגע ובחנו את הערכים האמיתיים שבלב הדיון – ערכי החופש והדמוקרטיה שיאפשרו את המשך השגשוג הלאומי של ישראל, או תפיסת עולם אוניברסלית-פרוגרסיבית של ממשלת גנץ-לפיד-מרצ-העבודה. הבחירה בידכם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אתם לא מנסים אפילו מראית עין של אובייקטיביות הא? מה לא ברור, אחרי חקירה דקדקנית ומאומצת המשטרה, הפרקליטות והיועמש החליטו להגיש שלושה כתבי אישום כנגד ביבי.

    רוצים ראש ממשלה שלא מתקרב בכלל לתחום הפלילי. שלא משקר, שלא מסית, ראש ממשלה של כולם. שלא משועמם מהאזרחים, שלא מתגזען על ערבים ומזרחיים, שמשפחתו לא מתעמרת בעובדי מדינה בבית ראש הממשלה, שלא מגלגל על המדינה כל הוצאה שהוא מוציא.

    שלא חי על חשבון בעלי הון, ואז משיב להם בחקיקה לא מאוזנת.

    שלא מבזבז עשרות אלפי שקלים על גלידה, נרות ואיפור.

    שלא מתעניין בחוק הצרפתי כי אין לו שום עניין בחוק כזה.

    שיסגור את הפרצות בחוק. ראש ממשלה מכהן שתי קדנציות, כשיש כתב אישום כל איש ציבור חייב להתפטר, שיפריד את משרת התובע הכללי ממשרת היועמש.

    ככה ישר, הגון, ואיכפתי.

    1. מקרה אמיתי — ויכוח סוער עם חבר קרוב בעל תואר אקדמאי גבוה ומעמד חברתי וכלכלי גבוה.
      "ביבי מפלג ומעורר שנאה . . .
      מה הוא אמר? תן דוגמא
      "ביב מרעיל את האוירה ומסכסך . . .
      מה הוא אמר?
      "הוא אמר שיעלון והנדל זה שמאל"

    2. מעניין.
      פעם למדתי שישנה חזקת חפות ושהיא נדבך מרכזי במערכת משפט מתפקדת.
      לימדו אותי אפילו שאדם – כל אדם – הוא חף מפשע עד שהוכח אחרת.
      זכור לי גם שהחוק קובע באופן המפורש ביותר שראש ממשלה יפסיק את תפקידו רק אחרי שימצא אשם על ידי ערכאה משפטית, בתום כל ההליך המשפטי.
      אבל הנה באה טלי ומלמדת אותי דברים חדשים.
      איך אמרו המפגינים של אלדד יניב:" הוא אשם עד שלא יוכח אחרת".
      אולי הכי פשוט להציב גיליוטינה ברחוב רוטשילד? מה דעתך, טלי?

    3. האתר הזה לא אוביקטיבי . הוא ימני ותומך בנתניהו. מה הבעיה? כל אדם רצוי שישמור על מחשבה חופשית גם מול ממסדים ומיתוסים. המשטרה, הפרקליטות, מושחתים. היועץ המשפטי נפל בפח שלהם.

    4. לא, אין אפילו מראית עין של אוביקטיביות.
      אני מעדיף כלי תקשורת שמודה בגלוי בעמדות שלו מאשר את התשקורת הקונבנציונלית שתמיד מעמידה פנים.

    5. לא נורא! לא יותר גרוע מ"הארץ" "Ynet" או שאר אתרי רכילות שאתה מקבל את דבריהם כתורה מסיני

    6. גם סטאלין
      אחרי שבק באפן מקצועי ודקדקני את העובדות
      החליט להעמיד לדין שורה של רופאים יהודים
      באשמת נסיון לרצוח אותו
      שי ניצן סגלוביץ(מקים 433) ואשכנזי הם חבורה מלוכדת ומאפיונרית מאז שירתו בצנחנים יחד

    7. משטרה לא מחליטה אם אדם אשם או לא. אוי ואבוי לנו אם זה היה ככה

  2. אכן כך וזה נכון גם לעולם המערבי בכלל. השמאל יותר ויותר נגרר לרעיונות אנטי דמוקרטיים כמו גם אנטי ליברליים ואפילו אנטי שוויוניים כמו גם לביסוס השיח, האקדמיה ואף המשפט על טיעונים רגשיים סוביקטיביים ולא רציונליים ועיינו ערך מיקרו אגרסיה בעולם או הצעת השופט מני מזוז (שודאי אינו איש ימין) לבסס הכרעות משפטיות על אינטואיציה מבלי שהדבר עורר גינויים מהשמאל כמו שהיה מעורר אילו שופט ש"סניק היה מציע לשפוט אדם על פי אותיות שמו.

    כל הדברים בהם השמאל נהג להאשים את הימין, ועדיין מנסה להאשים אותו בכך, שייכים יותר ויותר לשמאל. למשל לא מזמן נעשה בפריז נסיון (שאומנם בוטל) לארגן פסטיבל לשחורים בלבד שמזכיר הפרדות גזעיות שהיו פעם. ולא מזמן גידי אורשר קרא למצביעי הליכוד "עכברושים" ויעל אבקסיס קראה לימנים "לא אנושיים". באיזה צד של הספקטרום הפוליטי הייתה האידיאולוגיה שהשתמשה במושגים אלו? ובאיזה צד של הספקטרום הפוליטי נמצאים בימינו אורשר ואבקסיס?

    אפילו המפלגות הדתיות לא חושבות לבצע הפיכה משפטית כמו שהשמאל מוכן. כמו כן, אלופת הבקשות לפסילת מפלגות היא מרצ ועוד באופן מוטה ולא הוגן. מיקומו של השמאל על פני "מעגל הרעיונות" מגיע לאיפה שהיה פעם הימין, ולו לכאורה. כמו בקרוסלה אשר בה כל "מושב" מגיע בסוף לאותו מיקום במעגל בו היו המושבים האחרים. אם יש מי שחושב או חשב שהמושגים ימין ושמאל אינם רלוונטיים יותר, אז הנה הם רלוונטיים, רק שהם שינו תוכן. אם לא נגלה בימין יותר יוזמות ו"חוצפה" כמו השמאל (והדבר אפשרי), השמאל יביא אותנו חזרה לימי הביניים. וראו את המאמר "ברוכים הבאים לגיהנום"https://galibathorin.com/2017/07/31/%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%91%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%92%D7%94%D7%A0%D7%95%D7%9D/

  3. השמאל אינו פרוגרסיבי מפני שהוא מביא ליותר קידמה כמו מציאת תרופות למחלות נוראיות ביותר, אלא משום שהוא זה שמנסה להוביל את השאר בעקבותיו, תהליך שאומנם הימין יכול לשנות.

  4. ממש ביטאת את התחושות שלי בנוגע לעמדות השמאל הפרוגרסיביות הפוסט ציוניות שמעדיפים תחושות ודמיונות של מוסר על פני המציאות שטופחת על פניהם.