כרוניקה של טעויות: סיכום דרכו הפוליטית של בוגי

הקריירה המאוחרת של משה יעלון מאופיינת בטעויות שנובעות מראייה צרה לטווח הקצר, בשילוב של חוסר גמישות ברמה הערכית, הפוליטית, ובעיקר האישית

צילום: דוברות הכנסת

בוגי יעלון שייך לקבוצה מצומצמת ואקסקלוסיבית של אנשים שנחשבו ליורשיו האפשריים של בנימין נתניהו. עד לפרישתו מהממשלה ומ׳הליכוד׳ במאי 2016 הוא נחשב למועמד המוביל מבין המתמודדים הפוטנציאליים, כשלזכותו רקע ביטחוני עשיר ומכובד, עמדה מרכזית ומקובלת ורקורד ימני מדיני ידוע. כרמטכ״ל הוא התפרסם בהתנגדותו להתנתקות – התנגדות שבגינה הודח מצה״ל – וכשר ביטחון ועוד קודם לכן כשר לנושאים אסטרטגיים הסתמן כסמן ימני עקבי, גם אם פחות בוטה.

השבר הגיע בתחילת 2016, כששורה של סערות הרעידו את הפוליטיקה הישראלית ואת עמדתו האישית של יעלון ביחס לחבריו בימין: ראשית הייתה פרשת אלאור אזריה, בה נקט יעלון בעקביות קו תקיף שגרס כי אזריה ביצע פשע, דבר שגרר נגדו ביקורת מימין. לאחר מכן הייתה פרשת יאיר גולן, בה גיבה יעלון את סגן הרמטכ״ל יאיר גולן ואת ״נאום התהליכים״ שלו.

אך הקש ששבר את גב הגמל היה תיק הביטחון. כשקמה הממשלה ה-34 יעלון נשאר במשרד הביטחון תוך שנתניהו שומר לעצמו את תיק החוץ. הממשלה הייתה צרה, 61 חברי כנסת בלבד, לאחר שליברמן סירב להצטרף לממשלה אם לא יינתן לו תיק הביטחון. לאחר שנה של משברים שבאו בצרורות, וכשהקואליציה על סף פירוק, החליט נתניהו להיענות לדרישת ליברמן ולמנותו לשר הביטחון במקום יעלון, שמצדו יועבר למשרד החוץ. אלא שיעלון סירב, ובאמצע חודש מאי 2016 התפטר בכעס מהממשלה, מהכנסת ומתנועת ׳הליכוד׳, והכריז שהוא יוצא לדרך עצמאית, ושיתמודד על ראשות הממשלה.

מרגע שפרש מהליכוד ועד שפרש סופית מהפוליטיקה, היה יעלון לקוריוז. הוא השיג תמיכה כה מועטה, שאפילו לא טרחו לסקור אותו בסקרי מנדטים.

לכך נוסף רצונו העז להתנקם אישית בנתניהו. כשנחשפה פרשת הצוללות, מיהר יעלון לקפוץ עליה והחל לטעון, יחד עם יאיר לפיד, כי יש לו מידע בפרשה. בוגי הגדיל לעשות ואף טען שפוטר על-ידי נתניהו כדי לאפשר את קיום העסקה (במציאות הוא התפטר ביוזמתו מעל לחצי שנה לפני חשיפת הפרשה). הוא נקרא להעיד בפרשה, והמשטרה מצדה קבעה שהוא אמר “דברים הפוכים לגמרי ממה שאמר בתקשורת”. לעדות השנייה שאליה זומן, בנובמבר 2018, הוא אפילו לא טרח להגיע.

הקריירה של יעלון רצופת טעויות: הוא סירב לתפקיד שהיה מקפיץ אותו יותר מכל אדם אחר לראשות הממשלה, הוא פרש מהתנועה שבה צמח, ויותר מכך, כשהוצע לו להתמודד על ראשות ׳העבודה׳, הוא סירב ובחר להקים מפלגת מרכז עלובה. את תדמית הימני שלו הוא ריסק כשדחף במין אמוק להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת ׳הרשימה המשותפת׳. נוספה על כך רשת חשבונות מזויפים שלכאורה הופעלה על-ידי אנשיו בטוויטר, ושנחשפה, גילוי נאות, על-ידִי באוגוסט 2018.

הקריירה של יעלון תיזכר כאפיזודה עצובה ביותר בפוליטיקה הישראלית. מרמטכ״ל ושר ביטחון שהוצב בראש רשימת היורשים של נתניהו, הוא הפך לח״כ זוטר ומריר, שיורד מהבמה בודד ונלעג. והכל בגלל תיק הביטחון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

    1. נטש חייל…..
      וחווה סידרת נטישות

  1. כפי שנכתב כאן, הקריירה הפוליטית של יעלון אכן הייתה "רצופת טעויות". אבל זו לא הייתה הפתעה למי שהכיר את רצף הטעויות שיעלון עשה גם בתפקידיו הצבאיים הבכירים. בתקופה בה הוא יצר לעצמו את מה שמכונה במאמר "רקע ביטחוני עשיר ומכובד" הצליח יעלון להפוך את צה"ל לצבא מבולבל שמתקשה מאד, לפחות עד וכולל מבצע "צוק איתן", לעמוד ביעד לשמו הוא קיים – הגנה על האזרחים. איש מבולבל שהצליח לבלבל את סביבתו הצבאית וטעה לחשוב שיצליח בכך גם בשדה הפוליטי. לא נורא. יש פנסייה שמנה וכעת אפשר לעבור לכתיבת זכרונות על תקופות טובות יותר. ליעלון יש הרבה כאלה. שיהיה לו בהצלחה.
    אגב- מומלץ לשאר הרמטכ"לים לשעבר ללמוד את לקחי יעלון בעניין המעבר לשדה הפוליטי.

    1. חבל שאתה לא נותן דוגמאות קונקרטיות ומשמעותיות. זה הופך את תגובתך לסתם מלל חסר תוכן.

    2. שימשיך לנעול נעליים גבוהות כי עדיין יש הרבה נחשים סביבו

  2. בוגי גדל בקרית חיים ולמד בתיכון קרית חיים סביבת הנעורים שלו הייתה בין תנועת מחנות העולים לבין השומר הצעיר.בוגי מעולם היה ימין ולא קרוב לימין.!

    1. במילים אחרות: בן אדם שגדל בסביבה שמאלנית אינו יכול להיות לעולם ימני.
      מה שאתה אומר כאן בעצם הוא שלבני האדם אין מחשבה חופשית והם מתוכנתים מילדותם לדפוס חשיבה מסויים.

  3. האיש לא ראוי. לא להיות שר ביטחון ובטח שלא ראש ממשלה.
    במבצע צוק איתן הוא השתיק בבוטות את האלוף תורג'מן שאמר דברים שנגדו את דעתו האישית.
    מדובר בדיקטטור קטן, קטנוני ונקמני.
    טוב שהלך. חבל שלא הלך קודם.

  4. כאמור, הוא ידוע כאדם עם רקורד ימני (הוא אמר דברים שביבי לא היה מרשה לעצמו לומר…).
    היהפוך נמר חרבורותיו? קצת קשה לי להאמין שאדם בגילו ועם ניסיונו ישנה דעות בצורה כה דרסטית…

    עושה רושם שיעלון הסתבך בעיקר בגלל:
    – התנהלות פוליטית שגוייה/גרועה
    – נוקשות
    – כעס ונקמנות כלפי הבוס נתניהו

    טיפ לפוליטיקאים – נתניהו פה בשביל להישאר. הוא חזק, חכם ומנוסה מידי. בסופו של דבר הוא יעשה מכם סלט ירקות. אנחנו רואים את זה שוב ושוב.
    אין היום בישראל פוליטיקאי שמסוגל לעורר את רגשות הציבור יותר מנתניהו וזאת עובדה.
    נתניהו הוא הפוליטיקאי הכי משכיל ורחב אופקים שיש כיום בישראל ואולי אפילו בעולם. ראו כעדות כתבות ואזכורים עליו בעיתונות זרה.
    מה שיועיל לישראל יותר מכל זה שיתופי פעולה.
    שימו את האגו שלכם בצד. לכו עם נתניהו ותחזקו אותו, תביאו את האיכויות והניסיון שלכם.

    1. לא חסרים דוגמאות לפוליטיקאים שדיברו ימין על מנת להשיג קולות אבל באופן מעשי פנו שמאלה.
      רוב העם ימני, אתה חייב לומר מה שהוא ירצה לשמוע כדי לקבל תמיכה ולהגיע לעמדת כח שתאפשר לך להגוד בבוחר ולקדם את האג׳נדה שלך.

      אגב, זו הסיבה שכמעט כל מי שניסה להחליף את נתניהו נכשל(כחלון, יעלון, גנץ וכו׳): אם תלך אפילו קצת יותר שמאלה מנתניהו הבוחרים שלך פשוט יבינו שאתה לא הימני שאתה מעמיד פנים להיות וינטשו אותך לטובת הבלון הבא. אלא אם פשוט תעבור למחנה השמאל מספיק כדי לקחת קולות משם(כמו שלפיד עשה).

  5. היינו בצבא ובין לנו חברים טובים שיצאו לאזרחות איך לא אומר כולם אבל הרבה בינוניים ולפעמים בינוניים מינוס נשארים הופכים להיות אלופים ורמטכלים איך זה היה רמטכל איךך

  6. רק לחשוב שאנשי צבא האלה מנהלים אותנו הרי הראייה הצרה לא נוצרה מהיום היא תמיד הייתה רק מתגברת עם הגיל

  7. יותר ויותר אני מתחיל להעריך את אייזנקוט. לא בגלל דעותיו , לא בגלל התנהגותו כרמטכ"ל. בגלל חוכמתו. הוא הבין שמעמד הרמטכ"לים בבורסה הפוליטית ירד לאפס. הבין והלך הביתה. כל כבוד. ועכשיו , כאשר אני רואה את גנץ , בוגי , אשכנזי בטיפשותם ועליבותם אני ממש מתחלחל. כי בטחוננו וחיי ילדנו היו נתונים בידיים של הדבילים האלו.

  8. כשיעלון פרש מהרמטכלות – וחבר לליכוד היו הרבה שחשבו שהוא הולך להיות טוב לימין
    אבל הההבחנה היא פשוטה – בחיים לא יגיע ימני לתפקיד כמו רמטכל במצב הפוליטי שלנו היום
    כך שאף פעם לא האמנתי לו
    כך גם אני לא מאמין לראש השב"כ לשעבר – שמשחק אותה ימני ואכפת לו והוא כרגע שר בליכוד

  9. אני מצטער מאוד על כך. היה יכול להואיל לעם ולמדינה אבל לא היה מסוגל להתגמש פוליטית וצלל מטה. כ"כ חבל.

  10. עומר היקר, השמטת את המילים האחרונות – "והכל בגלל תיק הביטחון, מר בנט!".