נרדם במשמרת: הכשלון של ארדן במשרד לביטחון פנים

במקום להוביל את השינוי המתבקש והנדרש מתפקידו, השר אפשר חמש שנים רצופות שערוריות ומחדלים שריסקו את אמון הציבור במשטרה

השר ארדן והמפכ"ל לשעבר אלשיך | MathKnight

בהודעה משותפת עם ראש הממשלה נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן אישר אמש כי תפקידו הבא יהיה שגריר ישראל באו"ם, יחד עם תפקיד השגריר בוושינגטון לתקופה מסוימת. בכך ישלים ארדן חמש שנים מלאות במשרד לביטחון פנים, שנים שהיו סוערות מאוד בכל הקשור לתחומים עליהם היה מופקד ארדן במשרדו, אך הותירו חותם קטן מאוד מבחינת מנהיגות ומשילות. ארדן אמנם הקפיד להיות נוכח מאוד מבחינה תקשורתית, אך מבט לאחור על פעולותיו כשר האחראי על המשטרה מגלה מאזן דל ועגום.

ראשית יש לציין כי מינויו של ארדן כשר לביטחון פנים לא נעשה באקראי כחלק מחלוקת תיקים מזדמנת בממשלה. כזכור, לקראת הקמת ממשלת נתניהו באביב 2015 ארדן דרש באופן ספציפי את תיק ביטחון הפנים ואף הודיע כי לא יצטרף לממשלה אם לא יקבל אותו. רק לאחר שהוקמה הממשלה ולאחר נתק ממושך עם נתניהו, הסכימו השניים על המינוי בו חשק ארדן. בפוסט שפרסם אז בדף הפייסבוק שלו כתב ארדן כי "יש לי היכולת לפעול ולהביא לשינוי", והוסיף כי "לאחר דיונים מעמיקים, סיכמתי עם ראש הממשלה על תוספת תקציבית משמעותית למשרד לביטחון הפנים ועל קידום חקיקה שתחזק את המשרד כך שיתאפשר לי לעשות שינוי אמיתי במשטרה, להגביר את האכיפה ולטפל בחוליים הקיימים".

מספר חודשים לאחר שהחל בכהונתו, ארדן נדרש לבחור מפכ"ל חדש במקום יוחנן דנינו שסיים את תפקידו. כחלק מהניסיון להעניק למשטרת ישראל תדמית נקיה יותר אחרי שנים של פרשות בעייתיות בצמרת, ארדן בחר באדם שהגיע מחוץ למערכת והכריז כי תא"ל גל הירש יהיה המפכ"ל הבא, אך המינוי הנוצץ נתקל בבעיות כבר מראשיתו בעקבות חשדות שעלו נגד הירש והתמשכות תהליך הבדיקה לגביהם. בשנים שחלפו מאז נחשפה שרשרת ארוכה של פרסומים על מה שהתרחש במשטרה באותם ימים, וכיצד גורמים בכירים בה פעלו לכאורה לסיכול מינויו של הירש. בין השאר ניתן לציין את ההקלטות שנחשפו בחדשות 2 בהן נשמע ניצב מני יצחקי (מחברו של ‘מסמך יצחקי’ שמרכז מידע על אישי ציבור ביניהם על פי הדיווחים גם ארדן) מנסה לכאורה להשיג מידע מפליל על הירש, או מקרה אחר שנחשף בחדשות 10 ובו פנה יצחקי לקצינה וביקש ממנה באופן ישיר להוציא מידע.

בין חושפי הפרשה העיקריים היה תנ”צ גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, שהוצא לחופשה כפויה בעקבות תלונה שהגיש למח”ש על אי סדרים ביחידת להב 433. בדיון דרמטי שנערך בוועדת הפנים של הכנסת בנובמבר 2018, אמר ניר כי מינויו של הירש למפכ”ל סוכל באופן מכוון ומתוכנן והזהיר: “זאת השיטה שקיימת ומונהגת. היא עובדת ומצליחה ובמשך השנים הם רק השתכללו בה. אלה האנשים שיושבים במקומות הכי רגישים באגף החקירות ובלהב 433, יש להם גישה לכלים משמעותיים וחודרניים, והם יעשו עוד סיכולים".

תנ"צ ניר היה קשור לשערורייה נוספת שהתפוצצה בהמשך, עם ההתנהלות התמוהה של צמרת המשטרה וניסיונות הטיוח בפרשת ההטרדה המינית של ניצב רוני ריטמן. זו הייתה ההכרות הראשונה של השר עם הבעיות הקשות בצמרת המשטרה, אך ניקוי האורוות שהיה צריך להתבצע בה לאחר סערת הירש לא קרה למרות הצהרת ארדן עצמו על הקמת ועדת בדיקה, והחקירה בעניינו נסחבה במשך שנים. במקום הירש נבחר לתפקיד המפכ"ל רוני אלשיך, שעל מעלליו בתקופת ארדן תקצר היריעה מלספר. נזכיר רק את ההדלפות הבלתי פוסקותהקשרים המפוקפקים עם עיתונאים, הסתרת נתוני פשיעה, ואווירה כללית של שקרים. תחת אלשיך התרחשה גם פרשת 'המימד החמישי' הידועה לשמצה, בה החברה בראשות בני גנץ קיבלה מהמשטרה סכומי כסף גבוהים ללא מכרז תוך שהיא מציגה מיצג שווא לגבי יכולותיה.

אך המאפיינים הבולטים של שנות אלשיך וארדן היו כמובן הסערות סביב חקירות ראש הממשלה וכל הפרשות הנלוות אליהן בהן שיחקה המשטרה תפקיד ראשי, במיוחד בשערוריות כמו הקווים שנחצו בחקירות עדי המדינה ופרשות כמו הפריצה לטלפונים של יועצי נתניהו, בעוד המשטרה ממשיכה להתנהל ללא מינוי קבוע של מפכ"ל, כשלון נוסף של ארדן.

תוסיפו לכך מחדלים נוספים כמו הפארסה באום אל-חיראן, הטיוח המביש של הטרדות הסוהרות בשב"ס, ההפקרות בדרום תל-אביב והכניעה לשוטרים בתשלומי הפנסיות, ותבינו מדוע בתקופת ארדן נגרמה שחיקה משמעותית באמון הציבור במשטרה, אשר נמצא בירידה מתמדת ובשיעור נמוך מאוד גם בהשוואה בינלאומית. במקום שתשאף לתיקון וטיהור המערכת, המשטרה בחרה להפנות מאמצים דווקא למערך יחסי ציבור אדיר, שהשקיע בין היתר סכומי עתק בהפקת סדרת טלוויזיה בכיכובו של קופיקו.

על פי פקודת המשטרה (תשל”א) שמכוחה פועלת משטרת ישראל, המשטרה היא זרוע של הממשלה וכפופה לה. בראש המשטרה עומד המפכ”ל שאחראי על ניהולה, אך גם הוא על פי החוק כפוף לשר לביטחון פני, אך למרבה הצער מי שהיה אמור לפקח על המשטרה הקפיד להתרחק מעיסוק מהותי בה כמו מאש. השר ארדן הרבה להתבטא בשלל נושאים פוליטיים ומדיניים, אך שתיקתו המתמשכת בכל הנוגע לתחום אחריותו הישיר נראית תמוהה ביותר. במקום לגלות מנהיגות ולהוביל את השינוי המתבקש בהתנהלות המשטרה כפי שנדרש מתפקידו כשר לביטחון פנים, גלעד ארדן בחר מסיבותיו הוא לאפשר לבכירי המשטרה להמשיך ולהשתולל. חמש שנים ואינסוף שערוריות ומחדלים לאחר מכן, ארדן ייזכר כמי שכל זה התרחש במשמרת שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

47 תגובות למאמר

    1. עד כמה נכון ואפילו זה רק אפס הקצה, יכול להעיד רק מי שהתנסה עם ניסיון להעזר במשטרה מול אלימות נמשכת של קבוצת אנשים שזממה לגזול ממני את רכושי. 40 תלונות בזמן אמת ולא נעשה דבר, התלונות בחלקם בכלל נעלמו בסופו של דבר והחלק השני נגנז. השיטה במשטרה לא לעשות כלום להבטיח את שרידותך, וזו הייתה גם השיטה של ארדן העלוב, וזה שהוא מגיע לשגריר באו"ם זהו טבעו של העולם שבו אנחנו חיים, מי שלא עושה כלום מתקדם. מי שעושה מסתכן בחיסול. כך גם מתרחש במערכת המשפט, לא נשגה באשליות, יד רוחצת יד, החוק, הצדק היושר הכל נרמס.

  1. הכשלונר הזה מיועד לייצג את מדינת ישראל באום?

    1. ומחזירים בשביל זה שגריר ממש מוצלח?
      (אגב איזה תפקיד דנון מקבל?)

    2. דנון היה שגריר מוצלח כמו שדיונון הוא אוכל כשר.

  2. ארדן הוא לאפלאף, ילד-טוב-ירושלים. טוב שיהיה שגרירנו במונקו.
    תנו למירי רגב-סיבוני המרוקאית לטפל במשטרה. היא תכריע אותה על ברכיה.
    ובכלל, תנו למשמר המרוקאי של ביבי לעבוד – מרי רגב-סיבוני, אמיר אוחנה, דודו אמסלם, דוד ביטן ומיקי זוהר. רק לעדה הזאת, מכל העדות בארץ, יש הטסטוסטרון הדרוש כדי להביס את המדינה העמוקה.
    מואדי סאליב ועד היום הם חוד החנית של מאבק נגד הממסד הבולשביק. תנו להם לעבוד!

    1. כל הכבוד לאבי צרפתי. יש לו האומץ וההבנה להשמיע דברים נכונים וחשובים אשר התקשורת מחביאה ומתעלמת מהם.

    2. השאלה היא האם הם יחד עם שאר חברי הכנסת בליכוד יצליחו להתאחד ולהעיף את היו"ר שכבר למעלה מעשור מסנדל את הליכוד, גוש הימין והמדינה כולה.

    3. במקרה שהאנשים שהזכרת ינהלו את המדינה אנחנו גם ניראה כמו מרוקו.
      ודרך אגב, בתקופה האחרונה אנחנו צועדים בביטחה לכיוון הזה.

    4. ל3. ולמרבה הפלא מליוני יהודים תומכים בו. והעיקר קיימת את הוראת הפוליטבירו, לכל מקום גרור את נתניהו והכפש אישית בכל הכח

    5. ל4. "יהודי אזרח ישראל":
      אחרי יצחק רבין האסוני, הפכתי לסלחן מאוד עם מנהיגינו. דייני שאיני מתפוצץ באוטובוס. ברוך שפטרנו!

  3. כמה שיותר מהר למנות את אמיר אוחנה לשר בטחון הפנים
    הור ינקה את כל האורוות הרוע השקרים שיש במשטרה

    1. ל1. זה כל מה שאתם הבולשביקים מסוגלים לו? זלזול כתחליף לתוכן. אפסים

  4. כל הכבוד לאבי צרפתי. יש לו האומץ וההבנה להשמיע דברים נכונים וחשובים אשר התקשורת מחביאה ומתעלמת מהם.

  5. כנראה האנשים במקומות הנכונים מחזיקים עליו מידע בעייתי. הבעייה היא שאם זה נכון, אזי המידע הזה יכול בקלות להגיע גם לגורמי חוץ שינצלו אותו בתפקידיו הבאים…

    1. באמת תהיתי מי יכול לרצות להוציא את דנון מהאו״ם-מישהו שהאינטרס של ישראל אינו עומד מול עיניו אבל יש לו אמצעי סחיטה.

  6. מאז תחילת קרנבל ״חקירות נתניהו״. אני כל הזמן חושב עליו ,(וגם על הטעות של ביבי עם מנדלבליט)
    איכזב אותי בענק. באמת ראיתי בו אחד מהיורשים בפוטנציה. אבל אין לו שום תכונה של מנהיג
    פקיד בינוני שנראה טוב. אבל חסר כל ערך פוליטי
    לדעתי גם אם ביבי חושב שהוא יעקוף איתו את אשכנזי במשרד החוץ הוא טועה. הוא יהיה יסמן של אשכנזי וגנץ כי זה מה שהוא.

  7. שמו על מדינת ישראל כולה כבלים ניסתרים. אין שום תיפקוד באף תחום כדי לפנות מקום לאינטרסים זרים. ואומרים שאנחנו העם הניבחר.
    ראשית אני שמחה שהאתר קיים ודמוקרטי מאפשר לי כביקורתית ליכתוב. ככל שיצוצו אתרים לאומיים ככה יטב.
    זה הרי הכל מיצוי לאן שתיפנה. המילה מיצוי זועקת מיכל קיר. אני חיה פה בישראל יותר מחמישים שנה. אז זהו שלא זה כימעט אלפיים שנה נוספות. ממחזרים וממחזרים אותו דבר עוד ועוד. שמש העמים ועוד איך. זה סיום תקופה וספירת מלאי. מה היה לנו מה יהיה.
    צריך לחשוב לאומי להרים מילה זו. ואז תבין שהבעייה לא בעם ,אלא הוא הקרבן. אבן תיזעק מיכל קיר מכרו אותי. הזרות שולטת רוח של זרות ופגניות מיתפשטת מאלה שלמעלה. חיברו אותנו לעולם בשיא הווליום, כי אין להם מה לימכור. הגלובליזם האוניברסילזם. אבל אנחנו העם הניבחר אנחנו תנכיים. מושגי תנך. אני השם אלוהיכם עם לבדד ישכון. זה מה שהביא לנו יחוד יקומי. כוחנו במושגים אלה. והם לא קיימים. העם מיסכן מבולבל אובדני מפוזר מפורד. אילו היינו כולנו ענף, אחד אף אחד לא היה יכול עלינו .ראו ניכנסו והישתלטו. בוודאי אלה שלמעלה גם זרים. אחרת לא היו מעוללים לנו זאת. אם היה אידיאל לא היו אלה שמיבחוץ מעזים לעשות לנו את זה. היו מיתייראים עוברים .מחפשים את החלש הקל דעת שימכור נישמתו תמורת סיגר או איזה הטבה כלשהיא. את הבוצע בכסף את היצרים החמדנות .אילו היינו מאוחדים . אבל על בסיס מוסר תנכי . יושר תנכי אמת תנכית רוח תנכית אלוהות תנכית . לא מעריכים אדמה יפהפייה זו שלנו. היא ציורית גן עדנית. כי היא באמת מגן עדן. טובה היא ישרה ואלוהית .
    חייבים להיפטר מתסביך הגטו הגלותי הזה לחבר בין כולנו . מנהיגים שמנציחים גטאות לא טובים להיום. צריך ביסמארקיות לאומית שתחשוב אסטראטגית .חיבור בין כל חלקי העם על אידיאל ורעיונות קסומים .

  8. האיש הזה כשלון גמור.

    חוץ מלעשות תסרוקת עם ג'ל אין לא שום רקורד של ביצועים במשרד שאותו ניהל.

    גרם רק לנזקים חמורים.
    והיה ממש כמו אימפוטנט במשרד לביטחון פנים.

  9. יש בליכוד יותר מידי שמאלנים מוסווים לימניים, כדוגמת ארדן. מדברים גבוה גבוהה אך לא עושים כלום.

  10. שלום לצערי ארדן לא עשה כלום רצה רק לצאת בלי פגע וזה מה שכל בעל תפקיד עושה לא נוגע בדברים אמיצים כי יגלו את האמת וחבל וזה לא מרה ראשון ראה כמה קצינים עפו משירות בכל הזמנים לצערי נותנים לחתול לשמור על החלב זה מנחמת שמיתנהלת כמו מאפיה לצערי ואת זה אומרים קצינים השתחררו משירות כי הם מפחדים לדבר

  11. כל מילה בסלע ארדן הרס את המשטרה וריסק את מערכת אכיפת החוק .

  12. זה עוד כשלון גדול של נתניהו שבחר ליצוג כושל בן אדם שכשל בתפקידו לאורך כל המשמרת מפרשה לפרשה ועכשיו הולך לאום כביכול לייצג את מדינת ישראל במקום אדם מוצלח כמו דנון שנלחם על עקרונות מדינת ישראל בכל המרץ ועכשיו ארדן הכושל ילך ויהרוס הכל לצערינו ומי יודע כמה נזקים חמורים יגרם למדינת ישראל

  13. השר הכי גרוע מהליכוד !??נפל עליו פחד לאחר שפורסם איך הגיע לוילה בסביון ?חוץ מלדבר לא עשה כלום !! תפקיד שגריר גדול עליו בכמה מידות !!! מאוד פוטוגני בזה מצטיין !!!

  14. זה לא משנה מי יעמוד בראש המשרד לביטחון פנים.
    ארדן ביבי טיבי או ליצמן.
    יש כאן שחיקה במעמד השוטר, איפוטנציה של בתי המשפט ומצב של התגברות בפשיעה המאורגנת.
    תפסיקו לדחוף תראש לחול ותתחילו בשינוי בכל מערכת החקיקה , ובשלב הבא לחייב עונשים כבדים לחברים באירגוני פשיעה.
    במצב היום ימשיכו להתפוצץ ולהרצח אנשים רבים נוספים.
    התעלמות מהמסוכנות הקיימת בקרב עבריינים תביא את מקרה עדי אזר כבר בקרוב.

  15. יופי , כעת מששחרר אותנו מעולו , יוכל להמשיך ולעשות כלום באנגלית .
    גם המשכורת גבוהה יותר

  16. שר הכי כושל . פחד שיתפרו לו לו תיק כאשר התחילו לפרסם שאין הגיע לוילה בסביון ! על כן נפל עליו הפחד וחוץ מלדבר ולהצטלם כמו שחקן קולנוע לא תיפקד בתור שר לביטחון פנים . קיבל תקשורת אוהדת בגלל זה !!!
    תפקיד שגריר גדול עליו בכמה מידות .נשלח לגלות וקיבל את התפקיד מחסר ברירה כי לא היה נבחר לשר !!! בגלל תפקודו הלקוי כולם ידעו חוץ מהתקשורת הנוהדת !!!

  17. מסכים עם מה שכתוב. גלעד ארדן התברר כהבטחת סרק. מדבר יפה ומלא אידאולוגיה בתאוריה אבל ללא כלים ביצועיים כלל. תכל"ס עוד תוצר מפדל"י מסוג הישן. הרבה ממלכתיות וכבוד ומעט רצון להזיז את הגבינה…

  18. ארדן הוא פחדן וכלומניק. תראו לי דבר אחד טוב שהוא עשה. בזבז 5 שנים , סביבו הכל געש , הוא ישן שנת ישרים. על זה נאמר , איל הפשפש עלה למעלה.

  19. שכחתם לסבר על המינוי של נציב הכבאות שמשתוללת על הכבאים ועל וועד העובדים, שכחתם גם לספר, אופס, אין מינוי בכלל של נציב שב"ס

  20. כרגיל כאן הכל הפוך. מי שבמשמרת שלו הפכו זרועות אכיפת החוק לביצות מצחינות של חדלון ושחיתות הוא בנימין נתניהו והוא שממשיך עד לרגע זה לתת גיבוי מוחלט לכל עוולה ופשע. ארדן הוא רק פיון קטן, עבד נרצע שעשה את דבר אדונו.

    1. כרגיל הבולשביק מקיים את הוראת הפוליטבירו, לכל מקום גרור את נתניהו ואחר כך הכפש אישית בכל מחיר. נתניהו הוא המחסום העוצמתי ביותר המונע את השתלטותנו

  21. השר הגרוע ביותר בממשלה שהיו בה מעט מאוד מבריקים וכשהגרוע בניהם היה נתניהו, השר הזה ועוד חברי ליכוד חולים במחלת: חיבים לבצע פסיקות בגצ כולל נתניהו.
    היו צרכים לתת לו שגריר אצל האסקימוסים

  22. ארדן רחוק מלהיות מצטיין או טלית שכולה תכלת , אבל לפי מקבץ התגובות שיש באתר נראה שכולם בוחנים את הצלחת השר במידת הדלפות או חקירות כלפי ראש הממשלה ולשכתו. ועדיין צריך להסתכל על חצי (או פחות מזה) הכוס המלאה, כמו למשל יותר גיוס כח אדם למשטרה, הפיכת רשות הסמים לרמה של עמותתה וולנטרית, התרת נשק ברמה סקלטיבית לאזרחים בזמן טרור הסכינים.

    גם העובדה שביבי נתן את התפקיד ב2015 לאדם דומיננטי מהליכוד אחרי שהמשרד היה בשליטה מפלגה אחרת, בהיותו של ארדן ממסדי ועם יחסי ציבור מהתקשורת לא אמורה לעמוד לו לרועץ בהכרח, הדיבורים מפי אמסלם על לקחת את רשות מהמשטרה לניהול תקציב עצמאי, והעובדה שעמד שם 4 שנים.

    בכל מקרה, טוב התיק צריך לעבור ידיים וטוב שביבי נתן את התיק לאוחנה. עצה לממשלה החדשה ולשר החדש, נסו לקדם רפורמות מערכתיות בתוך המשטרה ומערכות הביטחון הפנים הארצי והמקומי.
    מזל שרגב לא לקחה את התיק. בימים אלו לא צריך לתת תקציבים ציבורים ברשות שיקום האסיר.
    תיק התחבורה אני מאמין שתוחל לעשות חיל טוב יותר.

  23. ארדן – כשלון גמור. חבר של ה"אח" יהיר לפיד. שני ה"אחים" פעלו להקמת התאגיד השמאלני הגדול הממומן על ידי במדינת ישראל-תאגיד השידור. ארדן הוא הדוגמא הטובה ביותר להראות איך מתפקדי הליכוד נופלים שדודים למהלכים של תן וקח. אדם קטן ללא כל יכולת נבחר כחמישיה הראשונה, מיקום שלא אומר כלום על האדם אלא על תחמנותו. דוגמא קטנה נוספת היא הכנסת נבחר של ה"ליכודניקים החדשים" לרשימה הנבחרת. לנתניהו שרואה הכל אסטרטגי, יש הרבה נפילות בתחום הטקטי. צפורה לבני-שמינתה את שי ניצן. ויתור בנושא מנדלבליט (או מנדלסחיט-הסחיט) למרות אזהרה שלכאורה הגיעה מויינשטיין. כחלון ועשרת בניו שמנעו פעולה להסדרת הבג"ץ. איילת שקד שקיבלה את משרד המשפטים ונכנסה כמו פרידמן ועזבה משרד שהיה יותר אהרון ברק (ציטוט של עו"ד כנרת בראשי).

  24. הוא רק רצה לעבור את הקדנציה בשלום.. לא השקיע, לא קידם דבר, לא הטביע חותמו, לא כלום!

  25. הציפיות מגלעד ארדן היו גבוהות לאור התבטאויותיו עם קבלת התפקיד . כגודל הציפיה כך גודל האכזבה . לא השאיר כל חותם במשך חמש שנות כהונתו , לא ריסן את אלה שעשו במשטרה ובלהב 433 כלים לנגח בהם ולא חשף לא מעט מושחתים ברמות הבכירות ביותר כולל המפכ"ל אלשייך.
    מאמין שמינוי השר אמיר אוחנה לתפקיד יעורר את הגוף הגמלוני הזה בו פשטו זרועות הרסניות של שחיתות , שמירה על מקורבים ותפירת תיקים.
    ראוי יהיה להשיב את תת ניצב גיא ניר לתפקיד בכיר במשטרה / להב 433 .